کاردر هتل های ترکیه

برای کار در زمینه هتلداری مانند همه مشاغل دیگر دانستن لغات واصطلاخات تخصصی بسیار با اهمیت می باشد.خصوصا اگر هتل شما یا هتلی که در آن مشغول به کار هستید، در عرصه بین المللی فعالیت می کند و یا پذیرای مهمانان خارجی زبان می باشد.دانستن این لغات و اصطلاحات برای شما بسیار با اهمیت می باشد.

یکی از کارهایی که در تمام دنیا و خصوصا کشورهای توریستی و صنایع گردشگری خواهان دارد ، کار در رزرواسیون هتل می باشد. صنعت گردشگری و توریسم یکی از پایه های اصلی پیشرفت کشورهاست. کشور ترکیه هم با دارا بودن آب و هوایی چهارفصل و مجاورت با دریا و داشتن منابع طبیعی یکی از مقاصد پرطرفدار برای گردشگران تمام کشورهای دنیاست.به همین دلیل نیز ترکیه دارای هتل های متعدد با خدمات متفاوت در همه نقاط کشورش است.

در این کشور برای فعالیت در بخش هتلداری و رزرواسیون باید به دو زبان ترکی و انگلیسی مسلط باشید که در مصاحبه کاری برایشان اهمیت دارد. در مصاحبه برای این بخش دو نفر مسلط به زبان ترکی و انگلیسی با شما صحبت می کنند تا میزان تسلط شما را ارزیابی کنند.پس اگر به این دو زبان مسلط هستید ، براحتی میتوانید در کشور ترکیه در هتل های زیبا و با امکانات کار کنید.

در صورتیکه مسافر هتل هایی خارج از کشور می باشید نیز دانستن این سری لغات به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

در این بخش برخی از اصطلاحات تخصصی و مهم هتلداری را برای آشنایی شما جمع آوری کردم. امیدوارم برای شما مفید باشد.

 

*** لغات پر کاربرد و اصطلاحات تخصصی هتلداری

– Average Daily Rate یا ADR – نرخ متوسط روزانه

منظور از ADR و یا نرخ متوسط روزانه، میانگین نرخی است که برای هر اتاق در یک روز محاسبه شده است . این رقم از تقسیم درآمد واقعی روزانه کل اتاق‌ها بر تعداد آن محاسبه می‌شود. بدین ترتیب مشخص می‌شود اتاق‌های فروخته شده با چه نرخ متوسطی به فروش رفته است.

– Close to Departure – محدودیت در خروج از هتل

محدودیتی که هر هتل می‌تواند برای خروج مسافران در هر روز ایجاد نماید. به عنوان مثال اگر میهمانی در روز ۱ فروردین رزرو نمود و تمایل داشت تا دوم فروردین اتاق خود را تحویل دهد، هتل می‌تواند بگوید ما دوم فروردین خروج از هتل نداریم و اگر شما بخواهید برای شما رزرو انجام شود می‌باید هزینه شب دومین فروردین را نیز پرداخت نمایید.

– Independent Contractor – پیمانکار مستقل

این اشخاص به صورت مستقیم در استخدام هتل نمی‌باشند، بلکه به صورت پیمانی برای هتل کار انجام می‌دهند. همانند تاکسی سرویس

– Property Management System یا PMS  – سیستم مدیریت دارایی‌ها

PMS، به برنامه جامع هتلداری گفته می‌شود که تمامی عملیات همانند: check-in ،check out  و … را مدیریت و اجرا می‌نماید. این برنامه همچنین می‌تواند با سایر برنامه‌ها همانند: CRS  ( سیستم جامع رزرواسیون ) در ارتباط باشد.

– Owner Manager Hotel

هتل‌های خود مالک

– High Season

به پرکارترین فصل کاری هتل گفته می‌شود. در این فصل هتل‌ها بسیار شلوغ و پر مشغله بوده و گاهی اقدام به استخدام نیروهای موقتی با قراردادهای کوتاه‌مدت می‌نمایند.

Alternative Distribution System – یا ADS

سیستم توزیع جایگزین (ADS) به روشهای عرضه خدمات هتل از طرق غیر مستقیم، همانند امکان رزرو اتاق‌ها از روی اینترنت گفته می‌شود.

Availability – موجودی، در دسترس بودن

منظور از این کلمه، تعداد موجود بودن یک نوع خاص از اتاق در یک تاریخ خاص می‌باشد؛ به عنوان مثال در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۲ اتاق توئین و ۸ اتاق دبل در هتل موجود است.

Average Length of Stay یا ALOS – متوسط مدت اقامت

منظور از ALOS متوسط اقامت افراد در هتل می‌باشد که از حاصل تعداد شب‌های اتاق بر تعداد رزرو به‌ دست می‌آید.

Best Available Rate یا BAR – بهترین نرخ موجود

منظور از BAR بهترین نرخی است که تمامی میهمانان می‌توانند برای خرید هر اتاق دریافت دارند. این نرخ می‌تواند در ساعت مختلف روز و یا در ایام مختلف هفته تغییر نماید.

Best Rate Guarantee یا BRG – تضمین بهترین نرخ

این نرخ، نرخی است که هتل آن‌ را برای میهمانان خود تضمین می‌کند، به عنون مثال هتل تضمین می‌کند که بیشترین درصد تخفیف را همواره در وب‌سایت خود ارائه نماید.

Booking Engine یا BE

برنامه کاربردی که هتل‌ها برای ارائه نرخ تخفیفات و رزرواسیون، در سایت خود قرار می‌دهند.

Central Reservation System یا CRS – سیستم رزرواسیون مرکزی

برنامه‌ای که برای رزرو و چینش اتاق و یا فروش سایر خدمات هتل بکار می‌رود، CRS نامیده می‌شود. این برنامه کانال‌های مختلف فروش همچونBE ، آژانس‌های طرف قرارداد و … را پشتیبانی می‌کند و رزرو یا فروش اصلی از طریق این برنامه انجام می‌شود.

Channel Management – مدیریت کانال‌های توزیع

کنترل و سهمیه‌بندی کانال‌های مختلف فروش همچون وب‌سایت، آژانس‌های طرف قرار داد و … Channel Management   نامیده می‌شود. مدیریت و کنترل کانال‌های توزیع باعث کاهش هزینه‌های انسانی و همچنین افزایش سودآوری می‌گردد.

Charge – شارژ

شارژ، عملیاتی دارای بار مالی است که در زمان اقامت میهمان، در صورت استفاده از خدمات هتل رخ می‌دهد. مثال‌هایی از شارژ عبارت است از:

  •  اقامت در اتاق
  •  استفاده از رستوران
  •  استفاده از مجموعه ورزشی
  •  استفاده از کافی‌شاپ

Closed to Arrival – محدودیت در ورود به هتل

یک عامل کنترلی جهت ایجاد محدودیت در رزرو، در یک روز خاص می‌باشد و در زمانی‌هایی که تعداد اتاق‌های موجود هتل به مرز بحرانی می‌رسد، کاربرد دارد. بدین صورت رزرواسیون برای یک روز خاص رزروی را تایید نمی‌کند.

Close to Departure – محدودیت در خروج از هتل

محدودیتی که هر هتل میتواند برای خروج از ان در هر روز ایجاد نماید . به عنوان مثال اگر میهمانی در روز ۱ فروردین رزرو نمود و تمایل داشت تا دوم فروردین اتاق خود را تحویل دهد. هتل میتواند بگوید ما دوم فروردین خروج از هتل نداریم و اگر شما بخواهید برای شما رزرو انجام شود می باید هزینه شب دوم فروردین را نیز پرداخت نمایید.

Housekeeping Status report – گزارش وضعیت خانه‌داری

به گزارشی که توسط واحد خانه‌داری بر اساس مشکلات فیزیکی اتاق‌ها آماده می‌شود، اطلاق می‌گردد.

Preventive maintenance – عملیات پیشگیرانه تعمیر و نگهداری

سیستمی نظام مند جهت نگهداری و تعمیرات وسایل اتاق‌ها به صورت دوره‌ای که باعث پیشگیری از خرابی‌های آتی می‌گردد؛، این امر باعث کاهش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری می‌شود.

Room Status Discrepancy – اختلاف در وضعیت اتاق

وضعیتی که طی آن توضیحات ثبت شده در واحد خانه‌داری در مورد اتاق با وضعیت ثبت شده در میز پذیرش تفاوت دارد.

Turn down Service

وضعیتی که خانه‌دار طی آن وارد اتاق میهمان مقیم شده و تخت وی را برای خواب آماده می‌کند. برخی از هتل‌ها در این مورد خلاقیت به‌خرج داده و بر روی بالشت میهمانان شکلات و گل  قرار می‌دهند و یا آباژور‌های اتاق را روشن می‌نمایند و ممکن است شما بخواهید برای کودکان کتاب داستان برای خواب شبانه قرار دهند.

Booked to capacity  – حداکثر ظرفیت رزرو

به وضعیتی گفته می‌شود که تمامی اتاق‌های هتل رزرو شده باشند.

No show Guest

به وضعیتی اطلاق می‌شود که میهمان اتاق در زمان رزرو به هتل مراجعه ننموده باشد.

Occupied   یا OCC – اتاق اشغال شده

اتاقی که در حال حاضر خود میهمان و لوازم وی در آن قرار دارد.

Vacant یا VAC  – اتاق خالی

به اتاق‌های آماده ورود میهمانان گفته می‌شود.

Out Off Order یا OOO – خارج از سرویس

به اتاقی که به هر دلیل قابل فروش نباشد گفته می‌شود.

Make-Up Room یا M./U

به اتاق اشغال شده توسط میهمان گفته می‌شود که نیازمند تمیزکاری و مرتب نمودن تخت می‌باشد.

Turn down Service یا T.D.S

سرویس شامگاهی که تنها به مرتب نمودن تخت مدنظر است.

Do Not Disturb یا D.N.D – مزاحم نشوید

این به معنای آن است که مسافر دوست ندارد که کسی وارد اتاقش شود و یا به هر صورت مزاحم آرامش و استراحت او گردد.

Sleep Out یا S.O

به معنای آن است که میهمان داخل اتاق شده است اما در اتاق نخوابیده است.

Check Out یا C.O

به معنای آن است که میهمان اتاق را ترک نموده و اتاق آماده تمیزکاری است.

Data Entry Clerk – منشی ورود اطلاعات

شخصی که رزروها را وارد سیستم می‌نماید.

Date Roll

یک رویداد است که طی آن تاریخ تغییر می‌نماید. این بدان معناست که با تغییر تاریخ، بار مالی برای واحدهای مختلف ایجاد می‌شود.به عنوان مثال میهمانی که در اتاق اقامت دارد یک شب هزینه اقامت بیشتر در هتل شارژ می‌شود.

همچنین اتفاقات دیگری همچون تغییر روز برای واحدهای مختلف از جمله رستوران اتفاق می‌افتد. معمولا در هتل‌ها عملیات Date Roll توسط حسابرس شیفت شب انجام می‌شود و اغلب مابین ساعت ۲ الی ۴ صبح صورت می‌گیرد.

Early Bird

میزان تخفیف ویژه‌ای که جهت رزرو زود هنگام اعطا می‌شود و معمولا می‌باید یک حداقل زمانی مابین زمان انجام رزرو و زمان ورود میهمان به هتل بر اساس روز وجود داشته باشد.

Flash Sales

میزان تخفیف ویژه‌ای که تنها برای یک بازه زمانی کوتاه مدت ارائه می‌شود.

Folio – فولیو

به مجموعه‌ای از هزینه‌های ایجاد شده توسط یک میهمان و یا یک شرکت گفته می‌شود که در حساب وی منظور می‌گردد. در حقیقت هتل با بررسی Folio می‌تواند حساب میهمان از هر نظر را بررسی نماید.

Hotel Clerk

شخص و یا اشخاصی که در هتل با میهمانان در ارتباط است.

Housekeeping Asset – لوازم خانه‌داری

تمامی لوازمی که برای تازه‌سازی یک اتاق مورد نیاز است. مانند حوله‌های تازه، ملحفه، دستمال کاغذی و …

Housekeeping Request – درخواست خانه‌داری

هرگونه درخواست جهت مرتب نمودن اتاق‌ها

Independent Contractor – پیمانکار مستقل

این اشخاص به صورت مستقیم در استخدام هتل نمی‌باشند بلکه به صورت پیمانی برای هتل کار انجام می‌دهند. مانند تاکسی سرویس

(Inventory (relative to hotel distribution – دارائی ها(مرتبط با کانال توزیع)

موجودی اتاق های قابل ارائه (اینترنت، آژانس ها و …)

Last Room Availability – موجودی آخرین اتاق

نرخ آخرین اتاق که معمولا بر اساس مذاکره مشخص می شود و یا بر اساس قراردادی که با کارگزاران بسته شده است. این مورد به کارگزاران اجازه می دهد تا آخرین اتاق های هتل را با نرخ توافق شده خرید نمایند.

Linen Asset – ملزومات الیافی یا پارچه ای

Linen Asset به تمامی ملحفه ، حوله و … که از لاندری به خانه داری جهت استفاده دوباره تحویل داده شده است ، گفته می شود.

“(Lookers to Bookers”(L2B

این کلمه اشاره دارد به تبدیل مشتریان و کاربران اینترنتی به خریداران واقعی

Loyalty-Program – برنامه های وفاداری مشتری

Loyalty-Program یکی از برنامه های بازاریابی است که به میهمانان در ازای استفاده مکرر از خدمات هتل جوایزی را اعطا میکند. برنامه وفاداری می تواند در مشارکت با سایر همکاران تجاری همچون خطوط هواپیمایی اجرا شود . این برنامه می تواند بر اساس کسب امتیاز در ازای استفاده از خدمات هتل برای میهمانان باشد.

Maintenance Asset – تاسیسات

به تمامی لوازم مصرفی که در اختیار واحد تاسیسات قرار دارد گفته می شود این لوازم می  تواند شامل لامپ ، پریز و …. باشد.

Markup

به تفاوت نرخ واقعی فروش اتاق های هتل با نرخ خریداری شده توسط میهمانان از کارگزاران فروش (آژانس ها) گفته می شود.

Maximum Length of Stay – حداکثر مدت زمان اقامت

یک فرآیند کنترل موجودی اتاق ها می باشد که در زمان رزرو مشخص می کند در تاریخ ورود میهمان چه مدت می تواند در هتل اقامت داشته باشند.

Meeting Planner

شخص یا شرکتی که یک رزرو را به نمایندگی از یک گروه انجام می دهد.

Night Audit – حسابرس شیفت شب

حسابرس شیفت شب وظیفه اصلاح و ثبت تمامی تراکنش های مالی ۲۴ ساعت گذشته را دارد.

Overbooking

فروش بیش از ظرفیت اتاق های هتل بر اساس پیش بینی برحسب آنکه برخی از افرادی که اتاق رزرو نموده اند به هتل مراجعه نخواهند کرد.

Property– املاک

Property به فضاهای فیزیکی متعلق به هتل و یا در اختیار هتل گفته می شود که توسط خود هتل اداره می گردد.

Rate Parity – برابری نرخ

به یک استراتژی بازاریابی گفته می شود که مطابق با آن کارگزاران فروش (آژانس ها) جهت فروش خدمات هتل نرخ برابری را ارائه نمایند. بدین ترتیب نرخ یک اتاق در یک تاریخ خاص در همه جا یکسان خواهد بود و بر این اساس میزان وفاداری مشتریان افزایش خواهد یافت و بیش تر تمایل خواهند داشت تا از خود هتل به صورت مستقیم خرید نمایند.

Receivable – مبالغ قابل وصول

این مبالغ بر اساس پیش فاکتور و یا فولیو قابل دریافت است.

(Revenue Management System (RMS) – سیستم مدیریت درآمد

RMS یک برنامه کاربردی در هتل ها می باشد که به جهت کنترل ،تامین و قیمت گذاری اتاق های موجود بر اساس (موجودی ، نوع اتاق ، میزان شب اقامت و …) جهت افزایش حداکثری درآمد می باشد.

Room Block -گروه اتاق ها

Room Block به گروهی از اتاق های خاص طبقه بندی شده، گفته می شود . گروه بندی اتاق ها ممکن است بر اساس مشخصه های مختلفی جهت برنامه ریزی عملیات مدیریتی ایجاد شود.

برای مثال ،ممکن است یک گروه اتاق تنها برای میهمانان سینگل در نظر گرفته شود و یا یک گروه از اتاق ها برای تعمیرات و باز سازی در نظر گرفته شود.

Room Inventory  – موجودی اتاق ها

موجودی اتاق ها به تعداد اتاق موجود برای یک تاریخ خاص نسبت به تعداد شب اقامت گفته می شود.

Static Pricing – قیمت گذاری ثابت

درصورتی که هتل قیمت اتاق های خود را برای تمامی فصول سال به صورت یکسان قرار دهید از این استراتژی میتوان استفاده کرد.

Stay Record– اطلاعات اقامت

دسترسی به اطلاعات اقامتی میهمانان در مراجعه های قبلی.( در واقع تاریخچه اقامت مسافران می باشد.)

Vacancy – اتاق آماده

به اتاق های آماده جهت ورود میهمان اطلاق می شود.

سایر لغات پر کاربرد :

vacancy : اتاق خالی

single room : اتاق یک نفره

double room : اتاق دو نفره

twin room  : اتاق دو تخته

triple room : اتاق سه نفره

adjoining rooms : اتاق های مجاور (دو اتاق مجاور که یک در بین آنها وجود دارد.)

suite : سوئیت

Guest room: اتاق مهمان

double bed : تخت خواب دو نفره

pillow case : روبالشی

queen size bed : تخت بزرگ دو نفره

single bed : تخت بزرگ یک نفره

check-in: تحویل (گرفتن) اتاق یا سوئیت

check-out: تحویل (دادن) اتاق یا سوئیت

damage charge : هزینه خسارت

deposit : پیش پرداخت (پولی که بصورت امانی در هتل از شما درخواست می شود که در صورتیکه هیچ آسیب و زیانی به اتاق و امکاناتش نرسد ، بطور کامل به شما باز پس داده می شود.)

to book : رزرو کردن

to pay the bill : پرداخت کردن صورت حساب

room key : کلید اتاق

room number : شماره اتاق

Decorate: تزئین کردن

 Equipped with Amenity: مجهز به امکانات

Setting: موقعیت – وضعیت

Snack: خوراک مختصر

Facility: امکانات

Conference: کنفرانس

Function: عملکرد

House: جا دادن

Gym: سالن ورزش

Swimming pool: استخر

amenities: امکانات رفاهی (مثل رستوران)

baggage: چمدان‌، بارسفر

 bed and breakfast: اتاق و صبحانه

نوعی اقامت (هتل ،خانه شخصی یا مهمانسرا) که مسافران می توانند شب را آنجا بگذرانند و صبحانه رایگان را نیز آنجا صرف کنند ولی هیچ غذای دیگری داده نمی شود.

complimentary breakfast: صبحانه اهدایی (رایگان)

linen : ملافه

air conditioning : تهویه هوا

bath : حمام

towel : حوله

en-suite bathroom : حمام داخل اتاق

internet access : دسترسی به اینترنت

minibar : بار کوچک

safe : گاوصندوق

shower : دوش

bar : بار

car park : پارکینگ

corridor : راهرو

fire escape : راه پله فرار

games room : اتاق بازی

gym :اتاق بدن سازی

laundry service : خدمات خشک شویی

lift : آسانسور

restaurant : رستوران

room service: خدمات در داخل اتاق

sauna: سونا

swimming pool : استخر شنا

indoor pool : استخر درون هتل

lobby: لابی، سالن

laundry : رختشوی خانه

bellboy: پیشخدمت (هتل)

front desk, reception : پذیرش، اطلاعات

hotel manager: مدیر هتل

maid: خدمتکار (خانم)

room attendant : خدمه اتاق

chambermaid : خدمتکار

doorman : دربان

porter : باربر

valet : پیشخدمت (به پیشخدمتی گفته می شود که وسایل نقلیه مسافران را برای آنها پارک می کند.)

floor : طبقه (ساختمان)

guest : مسافر (شخصی که در هتل می ماند)

hostel : مسافر خانه، استراحتگاه

to stay at a hotel : در هتل اقامت کردن

guesthouse : مهمانخانه

campsite : محل چادرزدن

fire alarm : زنگ خطر

late charge : هزینه اقامت طولانی تر از موعد

motel : متل (یکی از تفاوت های متل با هتل این است که متل ها معمولا بین جاده ای هستند و خدمات رفاهی متنوعی را مثل هتل ها ارائه نمی دهند. همچنین آنها از لحاظ قیمت از هتل ها ارزان تر می باشند.)

vending machine: فروشگاه سکه ای (دستگاهی برای فروش سیگار، نوشابه و غیره که با سکه کار می کند.)

wake up call : تماس بیدار باش

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.